Home   Werken bij   Kennis maken   Kees Koelewijn

Werken op locatie Revius, ervaar het!

Hallo, ik ben Kees Koelewijn!

Met veel plezier geef ik natuurkunde op locatie Revius.

Lees mijn verhaal!

“Revius, een school met sfeer.”

Via-via werd ik destijds, inmiddels alweer 15 jaar geleden, benaderd voor een baan bij deze school. Het gevoel was direct goed. Ik merkte dat de school vertrouwen in mij had en dat ik mezelf hier kon ontwikkelen. Ik ben begonnen als docent wiskunde en heb later mijn eerstegraads bevoegdheid voor natuurkunde gehaald.

Openheid

De openheid, spontaniteit en gezelligheid vind ik echt typerend voor deze school. Hoe vaak je hier niet een ‘bulderlach’ uit de personeelskamer hoort. Het is een gemoedelijk team die openstaat voor nieuwelingen. Eigen initiatief wordt op prijs gesteld en je kunt hiermee veel bereiken binnen de school.

Door onze gedeelde identiteit begrijp je elkaar en kun je dit gemakkelijk met elkaar delen. Natuurlijk denkt niet iedereen hetzelfde, maar er is altijd ruimte om in gesprek te gaan. Ik vind het mooi dat je hier ook op ongeplande momenten spontaan iets van je identiteit kunt laten zien aan leerlingen. Daarnaast proberen we onze levensovertuiging ook in het onderwijs te integreren. Zo organiseren we voor de bovenbouw een dag waarin we met elkaar nadenken over geloof en wetenschap. Super boeiend en leerzaam, daar kan ik echt van genieten!

Verwondering

Als ik aan natuurkunde denk, dan denk ik aan verwondering. Ik wil de leerlingen anders laten kijken en aan het denken zetten. Door proefjes te laten doen, kun je ze zelf op zoek laten gaan naar het antwoord. Er zit altijd een praktisch element in dit vak, dat maakt het zo mooi en tastbaar! Naast de lessen hier op de school, trekken we er ook wel eens op uit. Zo zijn we bijvoorbeeld naar Leiden geweest voor de viering van de verjaardag van Einstein.

Vrijheid & vernieuwing

Je krijgt hier de ruimte om je eigen koers te varen en een methode te zoeken die bij je past. Die vrijheid spreekt mij erg aan. Ik vind het een uitdaging om in mijn lessen het denkproces zoveel mogelijk te stimuleren. Waar komt bijvoorbeeld een bepaalde formule vandaan? Hoe kun je de formule interpreteren en hoe kun je deze aan de rest van de klas uitleggen? Leerlingen leren zo van elkaar door middel van klassenleergesprekken.

Als docent vind ik het belangrijk om prikkelend en vernieuwend bezig te zijn. Zo laat ik wel eens een videofragment in de klas zien van prominente wetenschappers of integreer ik een maatschappelijk onderwerp in de les. Eigenlijk ben ik altijd wel bezig met mijn vak. Het blijft me boeien en ik raak er niet over uitgepraat. Dit enthousiasme breng ik graag over aan leerlingen en stiekem hoop ik natuurlijk dat ze ook voor natuurkunde kiezen als vervolgopleiding.

Ik ben er trots op dat ik een steentje heb mogen bijdragen aan de ontwikkeling van jonge mensen en hoop dat ze mijn lessen later nog met een glimlach herinneren!

“Ik vind het leuk om maatschappelijke dingen te integreren in de les.”

Kennismaken?
Benieuwd naar de andere locaties?
Lees hier het verhaal van Johan Paul van locatie Guido de Brès.

Solliciteren?
Kijk of er een vacature voor jou bij staat of stuur een open sollicitatie.